“We gingen voor het eerst van ons leven een georganiseerde reis doen“.

Robert en Hester bezochten hun dochter Marijn die in Anwiankwanta, een dorpje bij Kumasi vrijwilligerswerk deed. Met z`n drieën maakten zij een 10 daagse rondreis door midden en zuid Ghana.

Ik was al een maand (van de 4 maanden totaal) in Ghana toen mijn ouders me kwamen opzoeken. We gingen voor het eerst van ons leven een georganiseerde reis doen, met Ghana Active. Onze gids Sylvester en chauffeur Samuel gingen ons 2 weken van plek naar plek brengen. We keken er enorm naar uit en waren heel benieuwd hoe het was als andere mensen je vakantie plannen.

We vertrokken vanuit Kumasi. Eerste stop: de Hand in Hand Community. Een enorm interessante en mooie plek om te bezoeken. Hier begonnen we de dag met een wandeling met de bewoners, die stuk voor stuk een eigen verhaal hadden. Vaak hartverscheurend, maar dat maakte deze plek extra bijzonder. Het was heel goed om te zien dat er een plek is voor deze mensen, waar ze veilig zijn en goed verzorgd worden. Op het terrein stonden hele schattige, witte huisjes en liepen veel dieren rond. De activiteiten voor de kinderen waren heel uitgebreid: er was summerschool, een weef atelier, waar ook kettingen en sleutelhangers gemaakt werden, een naai-atelier, waar spullen werden gemaakt voor in het winkeltje, een ‘disco’, waar muziek werd gemaakt, een fysiotherapeut, voor de kinderen met fysieke afwijkingen en als kers op de taart liepen er verschillende ezels rond die karren het terrein over trokken waar de kinderen omstebeurt in mochten. Een hele goede start van onze trip.

Vanuit hier maakten we ook een uitstapje naar de Boabeng Monkey Sanctuary. Hier kochten we wat banaantjes en pinda’s en hadden vrienden voor het komende uur! De aapjes waren enorm gezellig, klommen bij je op je schouder en aten de nootjes uit je hand. Enorm leuk om een keer meegemaakt te hebben.
Met een gids die ons veel leuke feitjes over de aapjes kon vertellen, was dit een hele leuke dagbesteding.
We keerden terug naar de Hand in Hand Community om daar onze laatste avond te hebben. We pakten onze tassen in en de dag daarna vertrokken we naar onze volgende bestemming:
Cocoa Village aan Lake Bosumtwi. Een enorm mooi paradijsje, waar alles om 1 ding draait: chillen. Enorm lekker, onder de palmbomen in een hangmat, met een fantastisch uitzicht over het meer. Hier hebben we nog een boottochtje over het meer gemaakt, wat ook heerlijk was. We kwamen helemaal tot rust, lazen een lekker boekje, helemaal zen.

Na Cocoa Village daalden we af naar de kust, waar we kasteel Elmina bezochten. Enorm indrukwekkend: oog in oog staan met het kolonialistische verleden van Ghana. Waar ook Nederlanders een aandeel in hebben gehad. Heel goed om dit ook gedaan te hebben tijdens de tour. We reden hierna door naar Ampenyi, waar we verbleven in een Beach House. Hiervoor lag een enorm schattig strandje, met hele schattige vissersbootjes, waar we helemaal verliefd op waren.
De dag daarna hadden we een actieve, avontuurlijke dag op de planning staan. De Canape Walk in Kakum National Park en de daarop aansluitende optionele jungle trek. En in de middag lunchen boven een krokodillenvijver. Mega mega zin in natuurlijk. Mama en ik hebben allebei hoogtevrees, maar die touwbruggen tussen de bomen, met het prachtige oerwoud om je heen, lieten je gewoon vergeten dat het heel hoog was. ZO VET was het. Ik stond te springen om daarna nog de jungletour te doen, maar de meeste mensen uit ons groepje konden dat niet meer aan. Met twee andere uit het groepje en een tourguide, wat trouwens echt een hele lieve vrouw was, Agnes, vertrokken we de jungle in.

Tijdens de tour leerde ze ons over alle verschillende bomen en hun helende krachten. Je kunt je serieus niet voorstellen hoe veel bomen ze hier gebruiken als medicijnen. Met echte medicijnmannen en alles erop en eraan! Precies zoals uit de stereotype verhalen. Agnes was een fantastische tourguide en ik heb me verwonderd over de weelderige schoonheid van de natuur. Het was echt een hele mooie wandeling.

Teruggekeerd bij de rest besloten we richting de krokodillen te gaan. Hier aangekomen kregen we een kleine tour en zagen meteen al wat kroko’s in het water. Een was net bezig met het verslinden van een halve schol visjes. Gezellig. We liepen over het terrein en kwamen aan bij een soort standbeeld wat enorm op een krokodil leek. Was dus ook gewoon een krokodil. Ik dacht dat we die alleen in het water gingen zien. We moesten achter het beest gaan staan, zodat hij niet echt een goede blik op ons had en toen riep de man mij dat ik hem moest aaien en leuk moest lachen voor de foto. Lekker gefocust op toeristen. Voelde heel gekkig, warm en stug. Maar wel cool natuurlijk, goed voor de bucketlist. Nou toen moest iedereen natuurlijk nog eventjes lachend die krook aaien en toen gingen we lunchen.
De dag daarna vertrokken we naar onze laatste bestemming: Kokrobite. Hier logeerden we in Kokrobite Garden. Gerund door een Spaanse vrouw en een Italiaanse man die de mooiste kinderen hebben die je je kunt voorstellen. Die de lekkerste pasta op de kaart hebben die je je kunt wensen en vooral: die het mooier hebben aangekleed dan je stoutste dromen. Een perfecte laatste locatie dus. Ik kreeg een snoepje van een huisje aangewezen, een klein kasteeltorentje, perfect. Het zag er geweldig uit, van binnen en van buiten. Ik was helemaal content. De rest van de dagen hier waren luieren, genieten van de prachtige aankleding, goede gesprekken voeren tijdens het eten, ETEN wat heerlijk was. Ik heb zo veel mogelijk pasta gegeten, nu kan ik weer even door op de Ghanese keuken. En twee dagen lang liggen tannen aan het perfecte zwembad. Wat was dit heerlijk.
Laatste foto voor het afscheid, met zijn allen bij de auto die ons van de ene toffe plek naar de ander heeft gebracht. We hebben enorm genoten van de goede afwisseling tussen actief en relaxen.
Heel veel complimenten naar de organisatie van deze reis door John & Yvonne!
Ik zou morgen weer willen gaan.