“De aankomst in de Lodge gaf ons echt het huwelijksreis-gevoel, geweldig!”

Huwelijksreis van Rani en Willem door Ghana, juli 2014

Twee jaar geleden hadden we eigenlijk al een rondreis geboekt bij Ghana Active. Helaas hebben we destijds de reis vanwege onze verhuizing toch moeten afzeggen. Toen we een jaar geleden onze bruiloft aan het plannen waren, en dus ook een huwelijksreis gingen boeken, zagen we het eigenlijk niet zo zitten om twee weken aan het strand op de Malediven te hangen. Uiteindelijk hebben we besloten om de rondreis door Ghana alsnog te gaan doen en dit was een erg goede keuze!

Zaterdag 5 juli:
Een week na onze zeer geslaagde bruiloft vliegen we naar Accra. Hier komen we in het donker aan en rijden met de gids Sylvester naar Kokrobite Garden. Onderweg wordt het meteen duidelijk dat we niet meer in de westerse wereld zijn, overal langs de weg staan gammele kraampjes en winkeltjes en een horde verkopers loopt tussen de rij voor het stoplicht door. We slapen in Kokrobite Garden, een mooie plek waar we aan het eind van de reis nog een paar extra dagen hebben geboekt.

Zondag 6 juli:
We zeggen de mooie tuin in Kokrobite gedag en gaan richting Cape Coast. Hier bezoeken we het strand en het vissersdorp en eten ons eerste echte Ghanese eten. Prima eten, kip met lekker gekruide jollof rijst. We bezoeken het indrukwekkende Nederlands-Portugese slavenfort en rijden naar KoSa Beach waar we de nacht verblijven, een mooie plek direct aan het strand. Helaas is het regenseizoen net begonnen, wat betekent dat het vooral bewolkt is en zwemmen in zee is net een beetje fris.

RW1

Maandag 7 juli:
Na een ontspannen strandwandeling staat de Canopy walk in Kakum National Park staat vandaag op het programma.
Het is erg leuk om door het regenwoud te lopen onderweg naar de touwbruggen, en het uitzicht vanaf de Canopy walk is super.Het is een beetje toeristisch, maar het stoort niet. We slapen bij Hans Cottage waar ze krokodillen hebben.

Dinsdag 8 juli:
We rijden vandaag veel. Het is een eind naar Lake Bosomtwe, maar het landschap is mooi. In de loop van de middag komen we aan bij Cocoa Village, een kleinschalig guesthouse gebouwd en gerund door een erg aardig Sloveens stel. Hier zwemmen we in het meer en ’s avonds kijken we de WK voetbal wedstrijd Duitsland – Brazilië (7-1) met de ober, de meisjes van de keuken en de eigenaren, met zijn allen rond een oude beeldbuis tv. Een hele beleving zo ‘in the middle of nowhere’.

Woensdag 9 juli:
Op woensdag bezoeken we het Kings Palace in Kumasi en lopen een klein stukje over de markt. Niet te lang, want we kijken erg uit naar het bezoek aan de Hand in Hand community. Daar bezoeken we de art studio, gaan gezellig in het dorp eten samen met twee vrijwilligers van Hand in Hand en kijken samen met de bewoners de volgende voetbalwedstrijd.

RW4

Donderdag 10 juli:
We staan op tijd op en doen mee met de ochtendloop op het terrein van Hand in Hand. We genieten erg van het samen zijn met de kinderen en jongeren binnen deze community. Vervolgens krijgen we een rondleiding. Het is mooi om te zien dat de kwaliteit van de zorg zo goed is! Na het ontbijt bezoeken we het Boabeng Monkey Sanctuary waar de apen uit je hand eten en maken een leuke wandeling door het bos en het dorp onder begeleiding van de lokale gids. We rijden door naar Mole national park waar we genieten van het uitzicht en in de verte al de eerste antilopes zien.

RW7

Vrijdag 11 juli en zaterdag 12 juli:
We beginnen de dag voor het ontbijt met een voetsafari. Veel antilopes en apen gezien, maar helaas nog geen olifanten. Die zijn in het regenseizoen lastig te vinden. Hier probeert Willem ook de ‘Banku’ met ‘Okra stew’, een gerecht waar weinig toeristen zich aan wagen maar wat erg lekker blijkt te zijn. Tijdens de jeepsafari op de tweede dag in Mole hebben we toch het geluk een olifant te spotten.

Zondag 13 juli:
Vlakbij Mole bezoeken we Mognori village waar ze Shea boter maken. De kinderen zijn erg enthousiast en willen het liefst alle aandacht, maar ook de lokale gids is erg vriendelijk. Nadat hij ons laat zien hoe het gemaakt wordt, kopen we wat Shea boter en gaan we verder naar één van de oudste moskeeën van west afrika. Hierna rijden we door naar de Kidz Active lodge in Tamale. Hier werden we enorm verrast door de staff met een groot welkomst spandoek aan het hek en onze kamer prachtig versierd met bloemen en slingers. Dit gaf ons echt het huwelijksreis-gevoel, geweldig!

RW14

Maandag 14 juli:
De eerste dag in Tamale worden we voorgesteld aan alle klassen op de school, bezoeken we het centrum van Tamale en rusten we uit van onze reis in de lodge. Albert kookt een lekkere maaltijd en we worden helemaal in de watten gelegd.

Dinsdag 15 juli tot en met dinsdag 22 juli:
Deze dagen hebben we op de Kidz Active school gewerkt. Wij hadden aangegeven bij de kleinsten aan de slag te willen gaan en dit bleek een goede keuze (en niet alleen omdat de kinderen ontzettend schattig zijn). Vanwege de grootte van de twee klassen (ongeveer 40 kinderen) besloten we al vrij snel om de kinderen in groepjes van vier uit de klas te halen en met hen typische groep 1⁄2 dingen te oefenen (denk aan kleuren, letters, cijfers etc). Bij het lesgeven probeerden we ons accent zoveel mogelijk aan te passen en erg basic Engels te spreken zodat de kleintjes ons begrepen, wat voor een aantal hilarische momenten samen zorgde. Natuurlijk konden we kinderen die totaal niet wisten wat de kleur rood was dit niet in deze korte tijd leren, maar we hebben wel goed met ze kunnen oefenen. Naast het werken in groepjes hebben we heerlijk gespeeld in de pauzes. Rani’s haar werd regelmatig gevlochten (er werden knopen in gelegd) en ook Willem’s haar bleek reuzespannend: zoveel beenhaar hadden ze niet eerder gezien en hier werd dan ook regelmatig geaaid of aan getrokken. Hiernaast hebben we erg veel geknuffeld, handje geklapt, foto’s gemaakt, gezongen (hard en vals “Head, shoulders, knees, and toes” & “If you’re happy and you know it”) en bellen geblazen. Na schooltijd vermaakten we ons met het lezen van de vele tijdschriften en boeken in de lodge. In het weekend zijn we helaas allebei goed ziek (we denken van een pak verdacht smakende koekjes), maar gelukkig kunnen we maandag en dinsdag weer aan de slag. We hebben ontzettend genoten van de dagen op de school!

Woensdag 23 juli tot zaterdag 26 juli:
Op woensdag zeggen we de gids Sylvester gedag en vliegen we terug naar Accra. De Italiaanse eigenaren van Kokrobite Garden maken prima pizza’s en ander lekker westers eten, en hoewel we onderweg niets tekort gekomen zijn is het fijn weer wat vertrouwds te eten. We hebben nog een heerlijk ontspannen paar laatste dagen en genieten van het strand, boeken, gezellige praatjes met medegasten en de mooie tuin voordat we weer terug naar huis vliegen.